PENGARUH KEPEMIMPINAN TERHADAP KINERJA DOSEN DI PERGURUAN TINGGI

Authors

  • Purwanto S. K. Program Studi Magister Manajemen-Universitas Mercu Buana Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.24912/jm.v19i1.104
Keywords: Leadership, Performance, Lecturer, Higher Education

Abstract

The Competitiveness of a nation is determined by the quality of higher education, especially in the technological and innovation. Improving the quality of higher education related to the performance lecturer in the areas of education, research and publications, and community service. Lecturer performance improvement requires the competence and commitment of university leadership. A leader in university must make a good organizational climate especially education and training that engagement and developed in its members. This study aims to determine the impact of leadership on the performance of lecturers. The study was conducted at state and private universities in Jakarta with a sample of 60 lecturers. The results showed that leadership in higher education that can improve the performance of the lecturer. Variables significant are able to provide exemplary leadership, make decisions quickly, giving delegates the authority, and a high level of optimism.

Daya saing suatu bangsa ditentukan oleh kualitas pendidikan tinggi, terutama dalam teknologi dan inovasi. Peningkatan kualitas pendidikan tinggi terkait dengan kinerja dosen dalam bidang pendidikan, penelitian dan publikasi, serta pengabdian kepada masyarakat. Peningkatan kinerja dosen memerlukan kompetensi dan komitmen dari pimpinan universitas. Pemimpin di perguruan tinggi harus membuat iklim organisasi yang baik untuk menumbuhkan rasa memiliki dari dosennya serta pendidikan dan pelatihan untuk meningakatkan kompetensi dosennya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak dari kepemimpinan terhadap kinerja dosen. Penelitian dilakukan di universitas negeri dan swasta di Jakarta dengan sampel dari 60 dosen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepemimpinan dalam pendidikan tinggi yang dapat meningkatkan kinerja dosen. Variabel yang berpengarih nyata adalah kemampuan memberikan teladan, membuat keputusan dengan cepat, memberikan delegasi wewenang, dan tingkat optimisme yang tinggi.


Downloads

PlumX Metrics

Published

2015-02-15

How to Cite

K., P. S. (2015). PENGARUH KEPEMIMPINAN TERHADAP KINERJA DOSEN DI PERGURUAN TINGGI. Jurnal Manajemen, 19(1), 47–58. https://doi.org/10.24912/jm.v19i1.104